Wat zijn ketonen?

Ketotherapie: voor een betere en sterkere mentale én fysieke gezondheid

In ons westers voedingspatroon nuttigen wij veel suikers en koolhydraten en hebben we veel eetmomenten op een dag. Hierdoor kunnen de hormonen in ons lichaam ontregeld raken. Door deze ontregeling kan insuline resistentie ontstaan, wat ervoor zorgt dat de cellen in jouw lichaam geen glucose meer opnemen. Als gevolg hiervan geeft je lichaam constant aan dat je moet blijven eten, want het wil energie. Maar hoeveel je ook eet, de glucose kan niet in de cellen worden opgenomen, waardoor die energie er ook niet komt. Je hersenen krijgen niet genoeg brandstof. Dit leidt tot allerlei klachten.

Tijdens de verbranding van vetten maakt jouw lever ketonen aan. Ketonen zijn net als glucose (uit koolhydraten) een natuurlijke energiebron en kunnen gebruikt worden voor energie. Normaliter worden ketonen aangemaakt wanneer jouw lichaam geen grondstoffen meer heeft om glucose uit te halen, waardoor je lichaam overgaat op het verbranden van vetten voor energie. Als je lichaam deze vetten aan het verbranden is en er dus ketonen vrijkomen, noemen we het dat je lichaam in ketose is.

Deze ketose heeft veel voordelen ten opzichte van glucose als brandstof. Deze voordelen merk je bij overgewicht, angstklachten, stemmingsklachten, pijnklachten, vermoeidheidsklachten, slechte concentratie, huidklachten en vergeetachtigheid. Wanneer je in ketose bent, krijgen je hersenen een ‘schonere’ brandstof. De beschermcellen in je hersenen (de gliacellen) gaan de zenuwcellen beter beschermen, waardoor je hersenen ook de kans krijgen om zichzelf te herstellen.

Voordelen van ketonen als brandstof voor de hersenen zijn:
Een betere concentratie, betere stemming, beter geheugen, betere slaap, betere huid en betere spieropbouw.

Deze staat van ketose kun je bereiken door het volgen van een ketogeen dieet, maar ook door suppletie: exogene ketonen. Deze exogene ketonen brengen jouw lichaam binnen een uur in ketose. Om het optimale resultaat te behalen kun je het beste naast de suppletie ook een ketogeen dieet volgen en geen tussendoortjes eten (intermittent fasting).

De exogene ketonen komen in poedervorm. Dit los je op in water en neem je een uur na je maaltijd in. Een uur na inname is jouw lichaam in ‘ketose’. Na het innemen van de exogene ketonen eet je minstens 3 uur niets meer, maar het is wel van belang om meer te drinken!

Boeken tip over onderzoeken met betrekking tot ketogeen dieet: Ketogenic Diet and Metabolic Therapies: Expanded Roles in Health and Disease

Referenties:

Kovács, Z., D’Agostino, D., Diamond, D. M., Kindy, M. S., Rogers, C., & Ari, C. (2019). Therapeutic potential of exogenous ketone supplement induced ketosis in the treatment of psychiatric disorders: review of current literature. Frontiers in psychiatry10, 363.

Masino, S. A. (Ed.). (2016). Ketogenic Diet and Metabolic Therapies: Expanded Roles in Health and Disease. Oxford University Press.

Stubbs, B. J., Cox, P. J., Evans, R. D., Santer, P., Miller, J. J., Faull, O. K., … & Clarke, K. (2017). On the metabolism of exogenous ketones in humans. Frontiers in physiology8, 848.

Yang, H., Shan, W., Zhu, F., Wu, J., & Wang, Q. (2019). Ketone bodies in neurological diseases: focus on neuroprotection and underlying mechanisms. Frontiers in neurology10, 585.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *