Metafoor: Zuurstofmaskers in het Vliegtuig | Invloed en Betrokkenheid Testen

Bericht geplaatst op 11 juni 2024

Photo Elegant Good Morning Instagram Post

Invloed en Betrokkenheid is een rode draad binnen het dagelijks handelen. Er zijn namelijk situaties waarin je wel en geen invloed hebt/ waar je wel en niet betrokken bij voelt. In deze blog maak je kennis met de Cirkel van Invloed en Betrokkenheid met tevens een oefening. Ook deel ik een metafoor met je, die mijn dagelijks leven in positieve zin beïnvloed.

Een tijd geleden deelde iemand een metafoor met mij. Deze metafoor is mij altijd bijgebleven en ik heb het weten te verweven in mijn dagelijks handelen. Het is dan ook een metafoor die ik graag met andere deel en dus ook met jou! Komt ‘ie;

We vliegen van hot naar her, van A naar B. Tussenstop hier en daar om bij te tanken en stijgen weer op en dalen weer af. Alles verloopt vlekkeloos met turbulentie daar gelaten. Die vangen we weer op met onze kracht en flexibiliteit. Maar wat als het niet vlekkeloos verloopt en de rek eruit is? De klappen vangen we niet meer op. In tegendeel, ze slaan ons omver. We zien alleen nog maar beren op de weg en mogelijkheden naar beter lijken te verdwijnen als sneeuw voor de zon. Één van de gevolgen die het snelst optreedt in tijden van ongeregeldheden is een te kort aan zuurstof.

Het zuurstofgehalte in de ‘cabine’ daalt omdat onze ademhaling verstoort raakt.

De zuurstofmaskers vallen uit het plafond. Je dient de masker eerst bij jezelf op te doen alvorens je je medepassagiers kan helpen. Help jezelf eerst. Dát is het protocol.

‘And it totally makes sense!’.

Hoe kan je een ander helpen, als je zelf onderdoor gaat aan een te kort aan zuurstof? Gevolgen van een te kort aan zuurstof zijn onder andere; vermoeidheid, benauwdheid, verwardheid en onrust. Niet per se een kwalitatieve staat van zijn om andermans sores op te kunnen vangen. Stel jezelf dan ook de vraag; ga ik voor kwaliteit of voor kwantiteit?

We hebben namelijk zoveel rollen te vullen. Denk bijvoorbeeld aan de rol als werknemer of werkgever, dochter of zoon of juist vader of moeder. Vriend of vriendin of een goede buurvrouw of buurman. Om deze rollen kwalitatief te kunnen vervullen, zul je écht eerst voor jezelf moeten zorgen. Met volle overgave en overtuiging dat met zorgen voor jezelf, je ook indirect zorgt voor een ander. Je kunt hen namelijk de beste versie van jezelf geven, wanneer jij de beste versie van jezelf bent. De beste versie van jezelf zijn wil ik alleen nog wel even uitleggen;

Je kan op verschillende manieren de beste versie van jezelf zijn, als je de kwaliteit hoog kan houden. Draai jij momenteel op 60% (energie, ontspanning, voldoende voeding, kort om; alle ballen hooghouden) maar lever je wel kwaliteit, dan ben je óók de beste versie van jezelf. Je hoeft niet elke dag op 100% te draaien om kwaliteit te leveren. Ik ben ook van mening dat, dat niet realistisch is. Maar om kwaliteit te behouden en sommige ballen iets minder hoog te gooien, is het wel van essentieel belang om je prioriteiten op orde te stellen en vanuit overtuiging keuzes te maken.

Om dat te kunnen doen is het goed om na te gaan waarom je bepaalde ballen zo hoog wilt houden. Komt het voort vanuit liefde of passie, of identificeer jij jouw waarde mét de hoogte van de ballen? Ben jij pas goed genoeg als je al deze ballen zó hoog houdt? Als jouw antwoord daar op ‘ja’ is, dan is het tijd om te reflecteren waarom jij doet wat je doet en welke waarden jij daaraan koppelt. We willen naar de kern om weer vanuit de kern te kunnen leven.

Hóe dan, hoor ik je denken. Nou, reflecteren kan je leren! Buiten het feit dat het heel belangrijk is om met enige regelmaat te reflecteren op jezelf en jouw leven, is het ook nog eens heel leuk om jezelf beter te leren kennen. Het voornaamste doel is dan ook; jezelf beter leren kennen. Ik deel dan ook heel graag een reflectie oefening met betrekking op hetgeen je invloed op hebt. Met het oog op vermoeidheid, is los laten zó belangrijk. Laat je nou net hetgeen je géén invloed op hebt, kunnen loslaten zodat je energie daar niet meer naartoe hoeft. Eerst zal ik een klein stukje theorie delen om vervolgens te kunnen begrijpen waar we heen gaan met de oefening. Komt ‘ie:

De cirkel van invloed en betrokkenheid

Neem een cirkel voor ogen met een extra buitenste ring. Je kan hem ook uittekenen op papier om het visueel te maken voor jezelf. De buitenste cirkel is de cirkel van betrokkenheid en de binnenste cirkel is de cirkel van invloed. De buitenste cirkel is de grootste cirkel. Hier vallen alle situaties in waar jij betrokken bij bent, maar waar je niet direct invloed op hebt. Ze kunnen wel invloed hebben op jouw. Denk aan het weer of de economie. Echter, je kan al je energie erop in zetten om het te veranderen, maar dat zal je niet lukken. Dit geldt ook voor een afwijzing op een vacature of een familie lid die altijd maar beren op de weg ziet en nooit enthousiast kan zijn over jouw nieuwe doelstellingen. Accepteer dit en laat het los. Laat je het jou wel beïnvloeden en sta jij toe dat al jouw energie daar naartoe gaat, dan verwaarloos je situaties waar jij wél wat aan kunt doen.

In de cirkel van invloed bevinden zich namelijk de situaties en personen waar jij invloed op kan uitoefenen. Dank aan jezelf, je gedachtes en standpunten. Maar ook jouw plannen en je gedrag.

Maar waar heb jij nou precies invloed op? Dat kan best lastig zijn om te bepalen en vaak kom je er pas na een tijd achter dat je op een situatie géén invloed hebt. Maar dan is je energie al vergeven. Dit willen we zoveel mogelijk voorkomen. Daarom deel ik drie tips met jou voor wanneer je twijfelt:

  • Slaap er een nacht over. Slapen lost al heel veel op en creëert afstand en bezinking. Zo kan je helder nadenken en is de kans groter dat je een concreet en gegrond antwoord vind.
  • Vraag. Om. Hulp. Wees niet bang om hulp in te schakelen. Praat met iemand waarvan jij weet dat hij/zij objectief naar jouw situatie kan kijken.
  • Test je invloed en kijk of het werkt. Maar, stel wel een grens voor jezelf. Hoe ver wil je gaan? Kán je ook daadwerkelijk zo ver gaan? Daarmee voorkom je dat teveel energie verloren gaat.

Zo, de tools om de oefening uit te kunnen voeren zijn uitgereikt. Ready, set, GO!

Test je invloed

  1. Kies 1 energievreter/irritatie die je momenteel hebt
  2. Als je vecht tegen zaken waar je geen invloed op hebt, wat kost dit jou?
  3. Kies 1 probleem waar je op privé gebied mee worstelt
  4. Stel vast of je invloed hebt op het probleem die je gekozen hebt voor deze oefening. Bepaal vervolgens de eerste stap naar een geschikte oplossing.

Keuzes in stressvolle situaties:

Vaak heb je maar drie keuzes in stressvolle situaties. Accepteer je het en laat je het los? Ga je in gevecht en tot hoe ver kan/wil je gaan? Of kan je de situatie accepteren en laat je het los?

  1. Noem een stress situatie
  2. Weggaan – Je kan definitief weggaan (ontslag nemen, relatie verbreken) maar je kan ook tijdelijk weggaan (wandelen, slapen, elders in je huis wat voor jezelf gaan doen). Bedenk zoveel mogelijk manieren van weggaan die jou kunnen dienen in de situatie. Onthoud: vreemde ideëen kunnen leiden naar een goed idee. Schrijf op wat het voor jou kan betekenen.
  3. Vechten – Je kunt de confrontatie aangaan en in gesprek gaan. Ook kan je een derde partij om hulp vragen indien de situatie kan escaleren. Schrijf op wat het voor jou kan betekenen.
  4. Accepteren en loslaten – Sommige situaties zijn zoals ze zijn. Je hebt niet overal invloed/grip op en dat hoeft ook niet. Soms wil een situatie jou wat vertellen. Misschien is het tijd om afscheid te nemen van die ene vriendin, of van je werk. Soms wilt het je vertellen dat je bij de desbetreffende persoon niet álles kan krijgen wat je nodig hebt. Schrijf op wat het voor jou kan betekenen.

Reflecteer op voorhand dus de situatie om inzichtelijk te krijgen wat jij ermee kan. Sluit je iets af of kies je ervoor er energie in te steken om te kijken waar het naar toe leidt? De keus is aan jou, maar stel je grenzen en bewaak ze zelf. Loopt de situatie anders dan jij had kunnen bedenken? Dan kan jij daar achteraf nog een keer op reflecteren door de situatie te ontleden. Wat is anders gegaan en welke wending heeft waar plaatsgevonden? Wellicht kom je er dan achter óf en wát jij anders had kunnen doen. Is het een situatie die je enkel nog kan accepteren en moet loslaten, dan kan dát jou verder helpen.

Auteur : Debby Zubaida (in opdracht voor Bruisend Brein)

Meer blogs lezen? https://www.bruisendbrein.nl/blog/ – Boek tip: https://libris.nl/haasbeek/a/stephen-covey/ontwerp-je-persoonlijke-missie/500147760#gebonden-9789047012177

Belinda Herrewijn

Belinda Herrewijn is GZ-psycholoog en orthomoleculair therapeut. In haar praktijk Bruisend Brein combineert zij haar psychologische en orthomoleculaire kennis om kinderen en volwassenen te helpen bij een gezondere leefstijl.

Bericht geplaatst op 11 juni 2024

Photo Elegant Good Morning Instagram Post